Zdrowe organizacje osiągają ponad przeciętne rezultaty. Jej pracownicy są bardziej zadowoleni i skoncentrowani na celach. Zarządzanie tego typu firmą przebiega płynnie. W tym wpisie przedstawię jak funkcjonują zdrowe organizacje i jak sprawdzić, czy firma ma trwałe fundamenty?
1. Zdrowa organizacja – koncentracja na zadaniach dających wartość
Określenie czy organizacja jest zdrowa trzeba rozpocząć od odpowiedzi na pytanie: czy to, co wykonują pracownicy doda firmie i jej klientom wartości teraz lub w przyszłości. Wszelkie inne działania można umieścić w kategorii marnotrawstwa: biurokracji, nadprodukcji, strat, pustych przebiegów oraz pracy, która nie jest potrzebna.
Aby budować zdrowe organizację musimy zadbać o odpowiednią jakość, ilość i kierunek zadań, które przyczynią się do rozwoju organizacji i zwiększania satysfakcji klientów. W innym przypadku pracownicy będą się rozpraszać, a organizacja dekoncentrować.
2. Monitorowanie wskaźników kluczowych aktywności pracowników dla zdrowego rozwoju organizacji
Jeśli chcemy mieć pewność, że firma zmierza w odpowiednim kierunku musimy wiedzieć, należy zacząć monitorować kluczowe obszary działalności. Dobrym sposobem jest wyznaczenie kluczowych wskaźników dla osiągania celów w organizacji.
W firmach częściej mierzy się efekty działań, niż ilość działań do nich prowadzących. W takiej sytuacji powinno się wprowadzać dashboardy. Te narzędzia umożliwiają analizę kluczowych aktywności, to znaczy tych, od których zależy przyszły wynik firmy:
- ilość reklamacji,
- ilość wysłanych ofert,
- ruch na stronie www,
- ilość odpadu na produkcji
Może do tego celu służyć Balance Score Card, systemy CRM, czy choćby Google Analitycs (do monitorowania aktywności na stronie www). Trzeba jednak uważać, aby wdrażając je, nie wylać dziecka z kąpielą i spowodować, że pracownicy będą oszukiwać wskaźniki.
3. Współpraca pomiędzy działami organizacji
Kolejnym miernikiem zdrowia organizacji jest umiejętność współpracy wewnątrz firmy. Komunikacja i współpraca między działami w organizacji jest probierzem przyszłego jej sukcesu. Warto zadać sobie pytanie, czy działy w firmie mają poczucie realizacji wspólnego celu, czy też postrzegają siebie jako konkurencję, a nawet jako wrogie jednostki.
Zarzewie konfliktu w organizacjach najczęściej występuje na styku działów: sprzedaży i marketingu, produkcji i jakości, logistyki i produkcji. Zdrowe organizacje funkcjonują w taki sposób, że wszystkie działy w firmie grają do jednej bramki i rozumieją nie tylko swoje cele, ale także cele innych działów.
4. Strategia firmy jest określona i rozumiana przez wszystkich pracowników
Kierunki, cele i działania strategiczne muszą być nie tylko komunikowane, ale przede wszystkim wyjaśniane i umotywowane pracownikom każdego szczebla organizacji. Świadomość celów i ich zrozumienia przyczynia się do zwiększenia zaangażowania pracowników.
Zdrowie organizacji widoczne jest w zdolności organizacji do koncentracji na aspektach działalności, które przyczyniają do realizacji celów strategicznych i operacyjnych.
5. Utożsamianie się pracowników z organizacją jako całością to kluczowy syndrom zdrowia organizacji
Jeśli cztery wcześniej opisane punkty są spełnione, mamy większą szansę na stworzenie organizacji, która jest naprawdę zdrowym organizmem, a pracownicy i klienci mogą się z nią utożsamiać. Nagrodą dla organizacji za zbudowanie solidnych fundamentów firmy jest zaangażowanie i lojalność, obu tych grup, niezbędnych do funkcjonowania każdej organizacji.
Problemy z utożsamianiem się z organizacją mogą się przyczynić do osłabienia każdego z wcześniej opisanych obszarów i mogą być przyczyną spadku efektywności organizacji jako całości.
Przeczytaj więcej o syndromach braku zdrowia organizacyjnego w zakładce: patologie w organizacji.